Artykuły

Jak schudnąć po świętach?

27 grudnia 2019

autor postu Małgorzata Brzezińska
Małgorzata Brzezińska
jak schudnąć po świętach

Koniec roku to czas, w którym rośnie moda na diety odchudzające, a siłownie powoli przygotowują się do styczniowego oblężenia. Nic w tym dziwnego. Wielu z nas zauważa u siebie kilka dodatkowych kilogramów i głowi się nad tym, jak schudnąć po świętach? Co ważne, wzrost wagi nie musi być spowodowany kalorycznością wigilijnego menu. Często jest wynikiem przedświątecznego podjadania lub ogólnego poluzowania zasad zdrowego odżywiania. Popularność hasła „odchudzanie po świętach” wiąże się również z tym, że pod koniec grudnia robimy noworoczne postanowienia. Hasło „od poniedziałku” zamienia się na „od nowego roku”. 1 stycznia jest dla nas nowym początkiem i motywacją do tego, aby być bardziej fit. Z tego tekstu dowiesz się, jak schudnąć po świętach. Podpowiemy także jak utrzymać noworoczny zapał i wytrwać w postanowieniach dłużej niż dwa tygodnie.

Jak schudnąć po wigilii? Ogólne zasady

Do poświątecznego odchudzania najlepiej podejść zadaniowo. Należy przestrzegać przy tym kilku zasad. Poniższe wskazówki pomogą trzymać się planu i długoterminowo dbać o sylwetkę.

  • Dieta po świętach (jak zresztą wszystkie zmiany nawyków) powinna być wprowadzana stopniowo. Skrajności, czyli jedzenie wysokokalorycznych produktów w święta, a następnie kilkudniowa głodówka, mogą doprowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem. Żołądek i cały układ pokarmowy organizmu musi powoli przyzwyczajać się do zmian. Dlatego po świętach stopniowo eliminuj tłuste i wysoko przetworzone produkty, szukając ich zdrowszych zamienników.
  • W przestrzeganiu diety i innych postanowień noworocznych pomaga wyznaczenie sobie celów. Nie wystarczy powiedzieć „chcę schudnąć po świętach”. Należy ten cel sprecyzować, na przykład tak: „w pierwszym kwartale nowego roku schudnę pięć kilogramów”. Do celu warto dopisać zadania, które bezpośrednio wiążą się z jego realizacją (umówienie się na konsultację dietetyczną, zakup karnetu na siłownię itp.). Dodatkową motywacją będzie zapisanie celu na kartce i powieszenie go w widocznym miejscu. Możesz również powiedzieć o swoim postanowieniu najbliższym.
  • Stworzenie planu odchudzania pomaga trzymać się wyznaczonego celu, a monitorowanie postępów jest motywacją do dalszych działań. Takie plany powinny obejmować szczegółowe menu na cały tydzień (w tym listę zakupów), program treningów (lub plan jakiejkolwiek aktywności fizycznej) oraz monitoring picia wody.
  • Jeśli masz problem z ustaleniem celów i realizacją planu „jak szybko schudnąć po świętach”, możesz skorzystać z konsultacji dietetycznej. Jest to szczególnie istotne wtedy, gdy zmagasz się z chorobami lub nietolerancjami pokarmowymi. Doświadczony dietetyk podpowie, jak rozpocząć odchudzanie, aby sobie nie zaszkodzić. Z bezpłatnej konsultacji dietetycznej możesz skorzystać także w Maczfit.

 

Co jeść, żeby szybko schudnąć po świętach?

Właściwie przeprowadzona dieta odchudzająca pozwala zrzucić zbędne kilogramy bez efektu jo-jo. Odpowiednio zbilansowane posiłki dostarczają wszystkich niezbędnych składników odżywczych, pokrywając dzienne zapotrzebowanie kaloryczne organizmu. Poniżej kilka porad, dzięki którym Twoje odchudzanie będzie nie tylko skuteczne, ale przede wszystkim zdrowe.

  • Odchudzanie powinno przebiegać w umiarkowanym tempie. Najkorzystniejsza jest redukcja wagi w tempie od dwóch do czterech kilogramów miesięcznie. Każdy organizm jest inny, co nie zmienia faktu, że w przypadku diety odchudzającej zawsze należy zachować zdrowy rozsądek.
  • Węglowodany najlepiej dostarczać za pomocą pełnoziarnistych produktów zbożowych (węglowodany złożone). W diecie odchudzającej ważną rolę odgrywają także świeże warzywa i owoce o niskim indeksie glikemicznym (na przykład śliwki, jabłka, gruszki i cytrusy).
  • Dzienną porcję błonnika pokarmowego (25-40 g na dobę) pokryjesz, jedząc warzywa, owoce i produkty zbożowe. Bardzo dobrym źródłem błonnika są między innymi: kasza gryczana i jęczmienna, ryż brązowy, pieczywo żytnie, płatki zbożowe i otręby.
  • Stawiaj na pełnowartościowe białko – jedz chudy nabiał (niskotłuszczowe mleko, maślanka, kefir) oraz chude mięso i wędliny. Osoby na diecie wegetariańskiej zamiast tych produktów powinny jeść nasiona roślin strączkowych (przede wszystkim ciecierzycę, soczewicę i fasolę). Dobrym źródłem białka są także ryby.
  • Jedz wartościowy tłuszcz. Tłuste artykuły wielu osobom kojarzą się tylko z mnóstwem kalorii. Tymczasem organizm potrzebuje wartościowych tłuszczów (wielonienasyconych kwasów tłuszczowych), aby móc prawidłowo funkcjonować każdego dnia. Zdrowe tłuszcze znajdziesz między innymi w olejach roślinnych i rybach morskich.
  • Wyeliminuj z diety artykuły wysoko przetworzone, szczególnie te, które zawierają duże ilości węglowodanów prostych (cukry dodane) i szkodliwych tłuszczów trans. W tej grupie znajdują się między innymi słodycze, ciasta (w tym świąteczne wyroby cukiernicze ze sklepu), przekąski węglowodanowo-tłuszczowe, wyroby garmażeryjne oraz tłuste mięsa i kiełbasy.
  • Ogranicz spożywanie soli kuchennej. Jeśli nie wyobrażasz sobie świąt i codziennych potraw bez przypraw, wystarczy zamienić sól na zioła.
  • Jeśli chcesz schudnąć, zwróć uwagę także na witaminy i minerały dostarczane z jedzenia. W przypadku niedoborów należy rozważyć suplementację (pod nadzorem lekarza lub dietetyka).

 

Innym sposobem na skuteczne odchudzanie po świętach jest menu złożone głównie z płynnych posiłków. Dużą popularnością pod koniec grudnia cieszą się także różnego rodzaju diety oczyszczające. Dieta oczyszczająca organizm pozwala pozbyć się zbędnych kilogramów, a dodatkowo oczyszcza organizm z toksyn.

Co pić, żeby szybko schudnąć po świętach?

Jak schudnąć po świętach bez efektu jo-jo? Wiesz już, co należy jeść. Jednak oprócz jedzenia, ważne jest także to, co pijesz.

  • Organizm najlepiej nawadniać wodą. Nie wiesz ile litrów pić dziennie? Skorzystaj z kalkulatora wody stworzonego przez Maczfit.
  • Jeśli nie lubisz zwykłej wody, możesz pić napary ziołowe, herbaty owocowe i soki warzywne.
  • Unikaj słodkich napojów gazowanych. Aby schudnąć po świętach, należy także zrezygnować z alkoholu (lub przynajmniej znacznie go ograniczyć).
  • Dobrym sposobem na pobudzenie metabolizmu jest woda z cytryną zaraz po przebudzeniu.
  • Jeśli czujesz, że po świętach musisz zrobić porządny detoks, sprawdź ofertę detoksu sokowego od Maczfit. Każdego dnia otrzymasz zbilansowany zestaw soków i izotoników, które korzystnie wpłyną nie tylko na Twoją sylwetkę, ale również na samopoczucie po świętach.

 

Odchudzanie po świętach – ruch to zdrowie

W każdym poradniku na temat tego, jak zrzucić kilogramy po świętach znajdziesz akapit o aktywności fizycznej. Ruch to zdrowie i należy o tym pamiętać nie tylko wtedy, gdy chcemy schudnąć. Warto trzymać się wyznaczonego celu i konsekwentnie realizować przypisane do niego zadania.

  • Pamiętaj, że nie musisz od razu startować w maratonie. Dzienna porcja ruchu to także kilkunastominutowy spacer z psem lub krótkie rozciąganie ma macie.
  • Intensywne ćwiczenia najlepiej wykonywać pod okiem specjalisty. Zapisz się na siłownię lub skorzystaj z jednorazowej konsultacji z trenerem personalnym. Dzięki temu ćwiczenia nie tylko będą skuteczne, ale również sprawią Ci przyjemność.
  • Podczas świąt nie siedź cały czas przy stole. Świąteczny czas z najbliższymi warto spędzić aktywnie. Rodzinne spacery, krótka wycieczka w góry czy taniec na playstation – każda forma aktywności jest dobra.

 

Odchudzanie po świętach – jak schudnąć z Maczfit?

Jeśli postanowiłeś schudnąć po świętach, ale nie wiesz, od czego zacząć, możesz wypróbować naszą dietę pudełkową. Dieta Maczfit to różnorodne zestawy posiłków, ułożone pod okiem doświadczonych dietetyków i przygotowane przez najlepszych kucharzy. W każdej diecie masz kilka wariantów kalorycznych do wyboru. Dla osób, które chcą schudnąć po świętach, idealny będzie wariant diety pudełkowej pod nazwą SLIM. Mamy również menu bezlaktozowe, niskotłuszczowe i bezglutenowe. Czujesz, że w święta przesadziłeś z jedzeniem i Twój organizm potrzebuje oczyszczenia? Sprawdź naszą ofertę detoksu sokowego. Polecamy także bezpłatną konsultację z dietetykiem Maczfit. Doświadczony specjalista podpowie, jak schudnąć po świętach i co jeść, aby czuć się i wyglądać dobrze.

 

Wybierz dietę dla siebie!

Pyszny i zdrowy catering od Maczfit

Zamów dietę pudełkową
autor postu Małgorzata Brzezińska
Małgorzata Brzezińska

Absolwentka dietetyki na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Doświadczenie zdobywała w warszawskich żłobkach, przedszkolach i szkołach, a także prowadząc warsztaty edukacyjne dla dzieci, młodzieży i dorosłych. W Maczfit odpowiada za prace działu Dietetyki i spójność wszystkich diet z oferty. Prywatnie miłośniczka śródziemnomorskich smaków.

Zobacz kolejny artykuł

posiłki wysokobiałkowe

Posiłki wysokobiałkowe – nie tylko dla sportowców

jak schudnąć z brzucha

Jak schudnąć z brzucha?

obiad dla dzieci

Obiad dla dzieci – szybkie i kolorowe inspiracje

przeciwutleniacze

Czym są przeciwutleniacze?

głodówka

Czy głodówka jest bezpieczna?

Polecane artykuły

posiłki wysokobiałkowe

Artykuły

Odżywianie

Posiłki wysokobiałkowe – nie tylko dla sportowców

19 lutego 2024
jak schudnąć z brzucha

Artykuły

Jak schudnąć z brzucha?

19 lutego 2024
Szybciej, wygodniej, lepiej. Pobierz darmową aplikację Maczfit!
Aplikacja do pobrania w sklepach: