Artykuły

Zdrowe przekąski do szkoły – propozycje na jedzenie do szkoły od Maczfit

30 września 2020

autor postu Małgorzta Brzezińska
Małgorzta Brzezińska
zdrowe przekąski do szkoły

Dzieci spędzają w szkole bardzo dużo czasu. To godziny spędzone na nauce, sporcie i na zabawie z rówieśnikami. Warto więc zadbać, by w szkole dzieci zjadały zdrowe, wartościowe przekąski.

W artykule przedstawimy nasze propozycje na szkolne posiłki. Zapraszamy do lektury!

Jedzenie z domu – zdrowe nawyki, bezpieczeństwo i wspieranie aktywności

Dbając o odpowiednią dietę naszych dzieci i dając im do szkoły zdrowe przekąski w plecaku, działamy podwójnie. Po pierwsze możemy w ten sposób mieć pewność, co i ile jedzą nasze dzieci. Dzięki domowej przekąsce nie muszą kupować na przerwie ciasteczka, batona, czipsów czy cukierków. Przyzwyczajając je od małego, że drugie śniadanie czy deser mogą być zarówno smaczne, jak i zdrowe i nie muszą to być słodycze, wyrabiamy w nich prawidłowe nawyki żywieniowe, co z kolei zaprocentuje w dorosłym życiu.

Po drugie – dzieci w szkole podejmują różne aktywności tj. intelektualną, fizyczną, społeczną. By zaspokoić potrzeby energetyczne potrzebują zdrowych, zbilansowanych posiłków. Warto dbać o podaż składników korzystnie wpływających na funkcjonowanie dziecka w szkole. I tu warto wspomnieć chociażby o orzechach włoskich, których garść dorzucona do drugiego śniadania będzie zastrzykiem energii, białka oraz kwasów omega-3, które wykazują korzystny wpływ na funkcjonowanie mózgu.

Po tym wstępie dotyczącym zalet, jakie mają przekąski do szkoły, przejdźmy do konkretnych pomysłów na takie dania. Przekonacie się, że drugie śniadanie nie musi być wciąż takie samo i że małym nakładem pracy możecie wraz z dzieckiem przygotować pyszne przekąski. Wszystkie z poniższych propozycji to posiłki z naszych programów dietetycznych MACZFIT.

Nabiał i owocowa słodycz

Pierwsza propozycja na przekąskę do szkoły to sernik na zimno z truskawkową galaretką na owsianym spodzie z programu FIT. Taki sernik to dowód na to, że ciasta również mogą być zdrowe. Przede wszystkim główny składnik sernika, czyli ser, to nabiał tak potrzebny najmłodszym. Zgodnie z piramidą żywienia dla dzieci i młodzieży przedstawioną przez Instytut Żywności i Żywienia powinny one wypijać 3-4 szklanki mleka dziennie, co można zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i częściowo serem. A przecież mleko i ser twarogowy to nic innego jak podstawa sernika na zimno. Taki sernik to źródło białka i wapnia, które są niezbędne w okresie wzmożonego rozwoju kośćca naszych pociech i sprawdzą się jako drugie śniadanie do szkoły o wiele lepiej niż słodkie ciasteczka, które nie dostarczają niczego poza cukrem.

Spód z płatków owsianych, zastępujących słodkie herbatniki zwykle używane do tego ciasta, to błonnik pokarmowy niezbędny w każdym wieku dla prawidłowej pracy układu pokarmowego. To także źródło węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym, które w przeciwieństwie do słodyczy zapewnią energię organizmowi na dłużej. One, wraz z błonnikiem, dadzą Waszemu dziecku uczucie sytości – dzięki temu spokojnie wytrzyma do obiadu po lekcjach.

Jest jeszcze galaretka z owocami. Może Wam się wydawać, że skoro zalecamy brak słodyczy w diecie, to wybór dania z galaretką to pewnego rodzaju niekonsekwencja. Jest tak dlatego, że pierwsze, co Wam przychodzi na myśl to produkty ze sklepu – różnego rodzaju ciasteczka z galaretką, które są słodzone. Dlatego sądzicie, że to nie są zdrowe przekąski dla dzieci. Przepisy, które mają być szybkie, a nie zbilansowane, opierają się o takie właśnie sklepowe składniki instant. Tymczasem galaretki naturalne to przekąski bez cukru. Składają się w większości z białka i to w ten sposób dostarczają energii organizmowi. Są to białka łatwo przyswajalne i wspierają one budowę mięśni. Abstrahując od sernika, galaretki to świetne przekąski na zimno.

Makaron na długą przerwę

Wasze dziecko lubi w szkole zjeść coś treściwego? Mamy świetną propozycję na drugie śniadanie, którą możesz zamówić dzięki opcji Box2Box w ramach swojego Wyboru Menu – pełnoziarniste penne ze szpinakiem, serem lazur, suszonymi pomidorami, oliwkami i rukolą. Składniki odżywcze występują w podobnej kombinacji jak w poprzedniej propozycji, jednak nie jest to już deser, a zdrowa przekąska w całym znaczeniu tego słowa. Taki posiłek szczególnie doceni młodzież aktywna fizycznie, jeśli ma w trakcie zajęć w szkole lub zaraz po nich trening sportowy.

Bazą tego dania jest znowu produkt pełnoziarnisty. Jednym z podstawowych założeń zalecanego przez dietetyków sposobu zdrowego odżywiania jest zastąpienie każdego produktu z mąki białej produktem z grubego przemiału. Takie produkty zachowują więcej wartości odżywczych. Argumenty za pełnoziarnistym penne są zatem identyczne jak w przypadku owsianego spodu sernika. Tak samo ser (tu lazur) pełni funkcję porcji nabiału, czyli źródła białka i mikro- oraz makroelementów.

W przeciwieństwie do sernika, który miał charakter deserowy, mamy tu warzywa – suszone pomidory i rukolę oraz owoce – oliwki, które są owocami drzewa oliwnego. Rukola to kopalnia witamin K, A, C oraz tych z grupy B. Zawiera także niezbędne minerały: wapń, magnez, potas i żelazo. A przy tym wszystkim ma bardzo mało kalorii i orzeźwiające walory smakowe. Pomidor korzystnie wpływa na pracę serca i układu krwionośnego, potrafi zapewnić połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Oliwki to skarbnica kwasu oleinowego (omega-9). Dodatkowo te, których używamy w naszych potrawach to oliwki kiszone, więc jak inne produkty tego typu wspomagają perystaltykę jelit i ich florę bakteryjną.

Pamiętajmy o tym, że warzywa i owoce stanowią podstawę piramidy zdrowego żywienia (nie licząc piętra z aktywnością fizyczną), dlatego starajmy się dodać je do każdego posiłku naszych pociech. To one są najlepszym źródłem witamin i minerałów i jeśli uda nam się pod różnymi postaciami wprowadzić ich jak najwięcej do jadłospisu, zrobimy swoimi dzieciom przysługę.

Kanapki z pastą z kurczaka i jajek

Dla zwolenników tradycyjnego posiłku szkolnego, czyli kanapki, proponujemy takie właśnie śniadanie z małymi modyfikacjami. W naszym programie CARE przygotowujemy pastę z kurczaka i jajka z kurkumą, ogórkiem kiszonym, koperkiem i pieczywem bezglutenowym. Takie produkty możemy z powodzeniem podać w postaci kanapki. W tym zestawieniu warto zwrócić uwagę na jajko, które jest wzorcowym źródłem białka. Zawiera wszystkie potrzebne organizmowi aminokwasy, także te, których on sam nie wytwarza. Dlatego jest w diecie miejsce na kilka jajek tygodniowo. Posiłek z jajkiem jest naprawdę energetyczny. Kurczak to również białko, budulec dla rosnącego ciała. Jest to mięso chude, a takie właśnie powinniśmy spożywać częściej niż wieprzowinę czy wołowinę. To samo dotyczy najmłodszych.

Drobne dodatki stanowią jednak o wyjątkowości takich kanapek. Mamy tu kurkumę i koperek. Oprócz tego, że świetnie komponują się smakiem z resztą pasty, to taka przekąska poprawia trawienie i wydzielanie żółci oraz ma właściwości przeciwutleniające, zarówno ze względu na koper, jak i kurkumę.

Ta propozycja szczególnie kierowana jest do rodziców, których dzieci nie tolerują glutenu, stąd pieczywo bezglutenowe. Jeśli nie ma przeciwwskazań, można je zastąpić zwykłym pieczywem pełnoziarnistym – pamiętajcie, że lepiej unikać produktów z białej mąki. Nasza dieta CARE to program lekkostrawny, więc jeśli Wasze dziecko ma problemy z trawieniem, to będzie zadowolone z takiej przekąski do szkoły.

Naleśniki wegańskie na słodko

Jeśli Wasza rodzina wybrała wegański sposób odżywiania się lub też od czasu do czasu macie ochotę wprowadzić do Waszego jadłospisu coś nowego to mamy propozycję specjalnie dla Was. W naszej diecie WEGAN proponujemy na śniadanie naleśniki wegańskie z serkiem orzechowym, ciemną czekoladą, sosem jogurtowym z syropem klonowym, borówkami i ananasem, ale taki naleśnik zapakowany w szczelne pudełko, może też być pysznym drugim śniadaniem dla Waszej pociechy. Wiele osób uważa, że nie istnieją zdrowe słodkie przekąski, ale to nieprawda. Jeśli nie będziemy sztucznie dosładzać potraw łyżkami cukru i postaramy się dodawać owoce z umiarem, bo to głównie one nadają daniu słodyczy, to otrzymamy takie właśnie pyszne i słodkie, a zdrowe danie. Owoce wspominaliśmy już zresztą wyżej – dobrze, żeby zastępowały słodycze w diecie.

Prawdę mówiąc, taki naleśnik to nie tylko słodycz, a prawdziwa mieszanka smaków – mamy słodkiego ananasa, słodko-kwaśne borówki, słodko-gorzką ciemną czekoladę, słodki syrop klonowy i ciekawy smak serka orzechowego. Zatrzymajmy się na chwilę przy tym ostatnim, bo orzechy to niepozorny, a bogaty w wartości odżywcze składnik. Są bardzo kaloryczne dzięki zawartości białka i tłuszczu, dlatego nie możemy jeść ich za dużo, jednak w odpowiedniej ilości tłuszcz orzechowy to bardzo dobre źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zawierają także witaminy z grupy B i E, a co najważniejsze dla wegan i wegetarian – są dobrym źródłem protein. To właśnie dlatego ta zdrowa przekąska do szkoły zawiera i orzechy, i jogurt, czyli nabiał – aby dostarczyć Waszemu dziecku niezbędnych białek i dodać energii.

A może pudełka?

Jeśli podobają się Wam nasze pyszne składniki i pomysły, które tu prezentujemy i interesuje Was zdrowe żywienie dzieci, to możecie rozważyć dietę pudełkową. Takie rozwiązanie odciąża Was z przygotowywania i planowania potraw, a Wasze dziecko wyruszy do swoich codziennych zajęć wyposażone w zdrowe i wartościowe posiłki. Jeśli Wasze dziecko wstaje rano i wcześniej kończy dzień, to możecie rozważyć wybór najbardziej elastycznej opcji, czyli Box2Box w Waszym Wyborze Menu dzięki temu codziennie możecie wybierać dokładnie tyle dodatkowych posiłków, ile chcecie, a także ich rodzaj możecie na przykład zamówić tylko śniadania, drugie śniadania i obiady. Do wyboru macie także gotowy program FIT OFFICE BEZ KOLACJI, z którego prezentowaliśmy drugie danie, a jeśli zaczyna zajęcia później i dłużej pozostaje aktywne, FIT OFFICE BEZ ŚNIADANIA, z którego pochodziła nasza pierwsza propozycja.

Nie musicie mieć żadnych wyrzutów sumienia. Nasi eksperci pracują nad tym, by posiłki były zdrowe, pożywne oraz by zasmakowały nawet największym niejadkom. Jeśli jednak macie ochotę i czas sami zająć się zdrowym żywieniem swoich dzieci, to mamy nadzieję, że znajdziecie w naszych pomysłach świeże inspiracje i podejdziecie kreatywnie do przekąski szkolnej na drugie śniadanie. Wasze pociechy na pewno będą zachwycone!

Zdrowe przekąski w dietach Maczfit

Idealne do szkoły i do pracy!

Zamów dietę pudełkową
 
autor postu Małgorzta Brzezińska
Małgorzta Brzezińska

Absolwentka dietetyki na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Doświadczenie zdobywała w warszawskich żłobkach, przedszkolach i szkołach, a także prowadząc warsztaty edukacyjne dla dzieci, młodzieży i dorosłych. W Maczfit odpowiada za prace działu Dietetyki i spójność wszystkich diet z oferty. Prywatnie miłośniczka śródziemnomorskich smaków.

Zobacz kolejny artykuł

przekaski_dla_dzieci

Pomysły na przekąski dla dzieci – na wycieczkę, do przedszkola i szkoły, na plażę

dieta_po_cesarce

Dieta po cesarce, czyli po jakie jedzenie sięgać po cesarskim cięciu?

obiad_wegetarianski

Obiad wegetariański – inspiracje prosto z kuchni Maczfit

chroniczne_zmeczenie

Chroniczne zmęczenie – jak sobie z nim radzić?

dieta_gaps

Dieta GAPS – zasady, efekty i przykładowy jadłospis

Polecane artykuły

przekaski_dla_dzieci

Artykuły

Odżywianie

Pomysły na przekąski dla dzieci – na wycieczkę, do przedszkola i szkoły, na plażę

7 września 2022
dieta_po_cesarce

Artykuły

Odżywianie

Dieta po cesarce, czyli po jakie jedzenie sięgać po cesarskim cięciu?

30 sierpnia 2022
Szybciej, wygodniej, lepiej. Pobierz darmową aplikację Maczfit!
Aplikacja do pobrania w sklepach: