Artykuły

Postanowienia noworoczne, czyli nowe życie od 1 stycznia

22 grudnia 2020

Koniec grudnia to czas, w którym robimy podsumowania i snujemy plany na nowy rok. Plany te często przyjmują formę noworocznych postanowień. 1 stycznia jest dla wielu ludzi magiczną datą. Zmiana w kalendarzu daje nowe możliwości i dodaje sił we wprowadzaniu zmian w życie. Zdrowa dieta, lepsza praca, rzucenie palenia, duchowy rozwój – lista postanowień noworocznych może być długa i różnorodna. W tym tekście przyjrzymy się najpopularniejszym celom na nowy rok. Podpowiemy także, jak wytrwać w dotrzymywaniu postanowień noworocznych dłużej niż miesiąc oraz co zrobić, aby ich realizacja była przyjemnością.

Jakie postanowienia noworoczne wybrać i jak je zaplanować?

Na początek warto zwrócić uwagę na ważną kwestię – to, czy i jakie cele na nowy rok wybierzesz, zależy tylko od Ciebie! Często ulegamy presji innych, przez co spis cudzych postanowień noworocznych staje się naszą listą. Być może dla Ciebie nowy rok nie będzie żadnym przełomem, bo swoje cele zacząłeś realizować już w minionych miesiącach. Nie ma także z góry określonej liczby postanowień do odhaczenia. Może to być jeden duży cel lub kilka mniejszych. Wszystko zależy od Twoich chęci i możliwości.

Jeśli jednak wraz z początkiem nowego roku chcesz zmienić coś w swoim życiu, a nie masz pomysłu, jaki cel obrać, poniżej znajdziesz listę najpopularniejszych postanowień noworocznych. Te postanowienia co roku trafiają na noworoczne listy wielu ludzi.

  • Zacznę zdrowo się odżywiać – zmiany związane z nową, zdrowszą dietą to zdecydowanie najbardziej popularny cel na listach postanowień noworocznych.
  • Zacznę ćwiczyć lub uprawiać jakiś sport – w styczniu siłownie przeżywają prawdziwe oblężenie. Klasyczne powiedzenie „od poniedziałku” zmienia się na „od nowego roku”. Szał na intensywne ćwiczenia mija zazwyczaj już po kilku tygodniach.
  • Zrzucę kilka (lub kilkanaście) kilogramów – ten cel związany jest ze zdrową dietą i aktywnością fizyczną.
  • Rzucę palenie – to kolejne popularne postanowienie, które wiąże się z wprowadzeniem w życie zdrowych nawyków.
  • Będę pić więcej wody – właściwe nawadnianie organizmu jest podstawą zdrowej, zrównoważonej diety.
  • Nauczę się nowego języka lub podszkolę ten, który znam – szeroka oferta szkół językowych to świetna opcja na rozwój lingwistycznych talentów.
  • Będę czytać więcej książek – to postanowienie można powiązać z ograniczeniem oglądania telewizji i seriali. W tym celu warto stworzyć listę tytułów do przeczytania w kolejnym roku.
  • Odwiedzę kraj, w którym jeszcze nie byłem – lista noworocznych postanowień może obejmować również plany podróżnicze.
  • Zmienię pracę – nowy rok to dla wielu osób okazja do zmian w swojej ścieżce kariery.
  • Zaoszczędzę pieniądze – na przykład na nowy samochód, remont mieszkania lub realizację celów podróżniczych.
  • Poświęcę więcej czasu najbliższym – możesz na przykład zaplanować wspólne wyjścia do kina, teatru lub restauracji przynajmniej raz w miesiącu.
  • Zadbam o siebie – to postanowienie noworoczne powinno trafić na listę tych osób, które w natłoku codziennych spraw zapominają o swoich potrzebach. Sprawdź w kalendarzu, kiedy ostatni raz robiłeś badania kontrolne. Potrzebujesz wyciszenia? Zapoznaj się z zasadami medytacji i praktyką jogi.
  • Znajdę sobie nowe hobby – nowy rok to również świetna okazja, aby zacząć realizować nowe pasje. Kurs fotografii, lekcje tańca, a może warsztaty florystyczne? Oferta jest naprawdę szeroka.
  • Będę pomagać innym – noworoczne postanowienia często obejmują również działalność charytatywną.

 

Powyższe propozycje mogą stać się Twoimi celami na 2021 rok. Jesteś gotów, aby szczegółowo zaplanować swoje postanowienia noworoczne? Na początek weź kartkę papieru i długopis lub otwórz edytor tekstu w komputerze/telefonie. Następnie zapisz wszystkie cele, które chciałbyś osiągnąć.

Jak skutecznie wybrać najważniejsze postanowienia na nowy rok?

To, na jakie cele ostatecznie się zdecydujesz, znacznie determinuje szanse ich realizacji w nowym roku. Spójrz na swoją listę postanowień noworocznych. Zastanów się, czy nie jest za długa i czy wszystkie pozycje są możliwe do zrealizowania? Może niektóre plany trzeba odłożyć na później, bo w tej chwili ogranicza Cię budżet lub musisz dotrzymać wiążącej umowy? Postanowienia noworoczne powinny być konkretne i możliwe do zrealizowania. Kierując się tymi kryteriami, popraw swoją listę. Zapewne zniknie z niej kilka celów. Teraz należy skupić się na planie działania i sposobie ich realizacji. Tylko w ten sposób uda Ci się dotrzymać postanowień nie tylko w pierwszy dzień nowego roku, ale i przez kolejne miesiące.

Jak zwiększyć szanse powodzenia postanowień noworocznych?

Przystępując do realizacji noworocznych celów, warto wiedzieć, jak zwiększyć szanse ich dotrzymania. Poniżej kilka wskazówek, które pomogą Ci lepiej wprowadzać w życie swoje postanowienia.

  • Nie planuj zbyt wiele – rok ma tylko 365 dni, więc nie możesz oczekiwać od siebie więcej, niż dasz radę zrobić.
  • Postanowienia noworoczne powinny być sprecyzowane – dzięki temu łatwiej będzie Ci realizować działania i śledzić postępy. Zamiast pisać „w nowym roku zacznę ćwiczyć”, lepiej określić cel jako „w nowym roku będę ćwiczyć przynajmniej trzy godziny tygodniowo”.
  • Lista z zapisanymi postanowieniami powinna wisieć w widocznym miejscu. Dzięki temu zawsze będziesz pamiętać, jakie zmiany chcesz wprowadzić w życiu. Spis postanowień będzie motywacją do ich realizacji.
  • Dodatkowa zachęta do zmian to podzielenie się swoimi planami z innymi. Nie musisz od razu ogłaszać listy swoich postanowień w mediach społecznościowych. Wystarczy, że powiesz o nich najbliższym. Opinie przyjaciół i rodziny będą dodatkową motywacją, aby dotrzymać zamierzonych celów.
  • Wspólne wyzwanie – postanowienia noworoczne można dzielić, o ile obie strony wyrażają taką chęć. Twój przyjaciel też chce znaleźć nową pracę? Umówcie się, że w pierwszym tygodniu stycznia zaktualizujecie swoje życiorysy, a w drugim rozpoczniecie aktywne poszukiwanie ofert. Wspólne zmiany w życiu to większa motywacja – odrobina życzliwej rywalizacji w tym przypadku nie zaszkodzi, a być może pomoże nawet szybciej osiągnąć cel.
  • Zmiany wprowadzaj stopniowo – jest to szczególnie istotne przy postanowieniach związanych z nową dietą lub zwiększoną aktywnością fizyczną.
  • Opracuj system nagród i kar – niektórzy, aby coś zmienić, potrzebują dodatkowej motywacji do pracy. Przysłowiowe „kije i marchewki” sprawdzą się także przy postanowieniach noworocznych. Wytrwałeś miesiąc bez słodyczy? Uczcij to kolacją ze znajomymi. Odpuściłeś ćwiczenia w tym tygodniu? W kolejnym poćwicz godzinę dłużej.
  • Nie stresuj się – postanowienia noworoczne najlepiej realizować z uśmiechem na twarzy. Jeśli dobrze zweryfikowałeś listę swoich celów, na pewno znajdują się na niej tylko te rzeczy, które chcesz i możesz osiągnąć. Dążenie do nich wymaga sporo pracy, ale może też realnie zmienić Twoje życie na lepsze.

Wiesz już, jak lepiej realizować postanowienia na 2021 rok. W kolejnych akapitach przedstawimy konkretne plany działania przy trzech najpopularniejszych postanowieniach noworocznych, obejmujących zdrową dietę, aktywność fizyczną i nawadnianie organizmu.

Postanowienia noworoczne a dieta

Zmiana nawyków żywieniowych na zdrowsze to żelazny punkt wielu list z noworocznymi celami. Zdrowa i zróżnicowana dieta bez wątpienia wpływa nie tylko na wagę, ale również podnosi jakość życia. Odpowiednio zbilansowane pod względem witamin i innych składników odżywczych posiłki regulują pracę poszczególnych układów, poprawiają kondycję organizmu i ogólne samopoczucie. Wszystkie noworoczne postanowienia powinny pociągać za sobą określone działania. W przypadku celu „zdrowa dieta” będą to między innymi:

  • Stopniowe eliminowanie z codziennego jadłospisu produktów wysoko przetworzonych – gotowe dania ze sklepu, kupne słodycze i przekąski oraz wysoko przetworzone wyroby mięsne zawierają duże ilości cukru, soli oraz szkodliwych tłuszczów trans.
  • Zmniejszenie ilości węglowodanów prostych przez znaczne ograniczenie słodyczy i wyrobów cukierniczych, sklepowych przetworów owocowych i słodkich napojów. Jeśli masz problem z wyeliminowaniem cukru z diety, spróbuj znaleźć złoty środek. Na początek warto zmniejszyć ilość cukru dodawanego do porannej kawy czy herbaty. Z czasem można zastąpić cukier biały jego zdrowszym odpowiednikiem, czyli miodem. Warto również trzymać się zasady: „w nowym roku jem tylko domowe słodycze”.
  • Ograniczenie spożywania soli kuchennej – ta zasada jest szczególnie ważna, gdy Twoje postanowienie noworoczne obejmuje dietę odchudzającą. Zamiast solić posiłki, możesz stworzyć autorską mieszankę ziół. Zioła nie tylko podnoszą walory smakowe potraw, ale również są bardzo zdrowe.
  • Dostarczanie odpowiedniej ilości węglowodanów – zdrowa dieta obejmuje zróżnicowane menu, w którym węglowodany dostarczane są głównie za pomocą pełnoziarnistych produktów zbożowych oraz świeżych warzyw i owoców.
  • Spożywanie pełnowartościowego białka – podstawą zdrowej diety jest także pełnowartościowe białko. Jeśli chcesz schudnąć, wybieraj chudy nabiał i mięso. Osoby na dietach wegańskich lub wegetariańskich powinny dostarczać białko na przykład w postaci nasion roślin strączkowych.
  • Dostarczanie wartościowego tłuszczu – wartościowe tłuszcze (czyli wielonienasycone kwasy tłuszczowe) znajdują się między innymi w rybach morskich i olejach roślinnych.
  • Spożywanie produktów z błonnikiem – błonnik wspomaga pracę żołądka i całego układu pokarmowego, dlatego jest jednym z podstawowych składników zdrowej diety.
  • Uzupełnienie witamin i minerałów – ewentualne braki można uzupełnić odpowiednią suplementacją. Każda suplementacja powinna być poprzedzona badaniami i konsultacją lekarską.
  • Skorzystanie z porady dietetyka – ułożenie zdrowego menu może stanowić nie lada wyzwanie. Zanim przystąpisz do pracy, warto skorzystać z porady specjalisty. Doświadczony dietetyk podpowie, jaka dieta podniesie jakość Twojego życia. Na konsultację dietetyczną należy zgłosić się również wtedy, gdy zmagasz się z chorobami lub nietolerancjami pokarmowymi.
  • Odpowiednie nawadnianie organizmu i ruch – zdrową dietę należy wspomagać odpowiednim poziomem płynów oraz regularną aktywnością fizyczną.

Postanowienia noworoczne obejmujące zdrową dietę można również realizować za pomocą cateringu dietetycznego. Dieta pudełkowa z dowozem to świetna opcja dla wszystkich tych, którzy chcą zmienić swoje nawyki żywieniowe, ale nie mają czasu lub po prostu nie lubią gotować. W Maczfit przygotowaliśmy ofertę dla najbardziej wymagających klientów. Nasze diety pudełkowe obejmują między innymi posiłki dla osób nietolerujących laktozy i glutenu, diabetyków, kobiet w ciąży i sportowców. W postanowieniach noworocznych zakładasz zrzucenie kilku kilogramów? Sprawdź nasz pakiet SLIM. SLIM to pyszna i zdrowa dieta odchudzająca, obejmująca pięć różnorodnych posiłków na każdy dzień tygodnia. Wszystkie diety pudełkowe w Maczfit dostępne są w kilku wariantach kalorycznych. Oferujemy dowóz do domu lub pracy na terenie kilkudziesięciu miejscowości w całej Polsce. Dzięki szerokiej ofercie Maczfit z łatwością dopasujesz zdrową dietę do swoich potrzeb, oczekiwań i upodobań smakowych.

Cele na 2021 rok w zakresie zdrowej diety będzie Ci łatwiej realizować również dzięki bezpłatnym konsultacjom z dietetykami Maczfit. Nasi specjaliści podpowiedzą, jakimi prawami rządzi się zdrowa dieta oraz doradzą, jak za pomocą posiłków podnosić jakość swojego życia.

Monitoring noworocznych postanowień na przykładzie picia wody

Postanowienia noworoczne związane ze zdrowymi nawykami powinny obejmować także odpowiednie nawadnianie organizmu. Organizm człowieka składa się w 60-70 procentach z wody. Woda jest niezbędna do życia, wspomaga szereg procesów i pomaga w odchudzaniu. Bez wody nie byłoby właściwej pracy nerek, zaburzona zostałaby także równowaga kwasowo-zasadowa organizmu. Masz problem z uzupełnianiem płynów? Sprawdź, co możesz z tym zrobić.

  • Na początek oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie na płyny. Możesz to zrobić za pomocą kalkulatora wody Maczfit.
  • Kup wielorazową butelkę na wodę i miej ją zawsze pod ręką. Jeśli pijesz wodę prosto z kranu, możesz wybrać butelkę z filtrem.
  • Jeśli nie lubisz zwykłej wody, płyny uzupełniaj innymi zdrowymi napojami. Należą do nich między innymi napary ziołowe, herbaty owocowe i soki warzywne.
  • Dobrym sposobem na nawodnienie organizmu i dostarczenie mu wszystkich niezbędnych składników odżywczych jest kilkudniowy detoks sokowy. W tym celu możesz skorzystać z autorskiego programu Detox Me przygotowanego przez Maczfit.

 

Wszystkie realizowane postanowienia noworoczne warto monitorować. W przypadku picia wody taki monitoring można przeprowadzić za pomocą aplikacji mobilnej. Aplikacja nie tylko przypomina, kiedy pić wodę, ale także pokazuje postęp w wyrabianiu zdrowego nawyku. Inny sposób to samodzielne przygotowanie tabeli picia wody w internetowym arkuszu lub w tradycyjnym notesie. W taki sam sposób możesz kontrolować inne postanowienia noworoczne, takie jak postęp w rzucaniu palenia czy liczbę dni w tygodniu, w których ćwiczysz. Systematyczna ewaluacja swoich dokonań przyniesie nie tylko satysfakcję, ale również motywację do dalszych działań.

Popularne postanowienia noworoczne, czyli sport i ćwiczenia

Kolejnym popularnym postanowieniem, ściśle związanym ze zdrową dietą, jest wzrost aktywności fizycznej. Ruch to zdrowie, a nawet niewielka aktywność poprawia humor, kondycję i podnosi jakość życia. Sprawdź listę rzeczy, która zmotywuje Cię do tego, aby po nowym roku zacząć ćwiczyć i nie porzucić tego nawyku po kilku tygodniach.

  • Pamiętaj, aby stawiać sobie realne cele. Nie musisz od razu przebiec całego maratonu. Jeśli nie jesteś osobą bardzo aktywną, zacznij od spacerów lub rozciągania na macie. Wraz z upływem kolejnych tygodni nowego roku, zwiększaj czas i intensywność treningów.
  • Ustaw sobie tygodniowy czas przeznaczony na aktywność fizyczną. W monitorowaniu tego nawyku pomogą aplikacje mobilne lub nowoczesne zegarki (typu smartwatch). Nie zadręczaj się, jeśli nie uda Ci się w danym dniu zrealizować planu. W kolejnym tygodniu wydłuż trening o godzinę.
  • Kup karnet na siłownię lub znajdź w Internecie ćwiczenia, które można wykonywać w domu. Możesz również zapisać się na lekcje tańca lub rozpocząć przygodę z jogą.
  • Skorzystaj z porady trenera personalnego – jest to szczególnie ważne wtedy, gdy masz zamiar wykonywać intensywne ćwiczenia, które będą znacznie obciążać różne partie ciała. Jeśli Twoje postanowienia noworoczne obejmują redukcję wagi, trener ułoży odpowiedni plan ćwiczeń odchudzających.
  • Kup sobie ładne i praktyczne rzeczy sportowe – nowe legginsy, kolorową matę do jogi czy zestaw porządnych hantli. Takie zakupy działają motywująco, bez wątpienia od razu będziesz ruszać z ćwiczeniami!

Nowy rok – nowe postanowienia

Niezależnie od tego, na jakie postanowienia noworoczne się zdecydujesz, pamiętaj o konsekwencji. Każda zmiana wymaga pracy, ale jej efekty z pewnością dostarczą Ci sporo satysfakcji. Dzięki temu pod koniec grudnia 2021 roku będziesz mógł powiedzieć sobie „dobra robota!” i stworzyć listę wyzwań na kolejne 365 dni.

Wybierz dietę dla siebie!

Pyszny i zdrowy catering od Maczfit

Zamów dietę pudełkową
 

Zobacz kolejny artykuł

fit jedzenie

Fit jedzenie – przepisy prosto z kuchni Maczfit

dieta na płaski brzuch

Czy idealna „dieta na płaski brzuch” istnieje?

dieta 1800 kcal

Dieta 1800 kcal – zasady i przykładowy jadłospis

zdrowe odżywianie

Zdrowe odżywianie – poznaj podstawowe zasady

dieta 2000 kcal

Dieta 2000 kcal – zasady i przykładowy jadłospis

Polecane artykuły

fit jedzenie

Artykuły

Odżywianie

Fit jedzenie – przepisy prosto z kuchni Maczfit

1 lutego 2021
dieta na płaski brzuch

Artykuły

Odżywianie

Czy idealna „dieta na płaski brzuch” istnieje?

29 stycznia 2021
mobile app
Od teraz jest jeszcze lepiej.
Nie ma na co czekać.
Pobierz aplikację.
mobile app