Artyku艂y

Pomys艂y na pyszne i zdrowe dania dietetyczne od Maczfit

10 maja 2021

W Wasz dietetyczny jad艂ospis wkrad艂a si臋 rutyna? Chcieliby艣cie jako艣 urozmaici膰 swoj膮 diet臋? Szukacie pomys艂贸w i przepis贸w zdrowych, dietetycznych, ale do tego smacznych potraw? Dobrze trafili艣cie! Mamy dla Was kilka pomys艂贸w na przepis z naszej Maczfitowej kuchni, gdzie nasi szefowie przygotowuj膮 potrawy zaplanowane przez naszych dietetyk贸w. A zatem bez zb臋dnego przed艂u偶ania 鈥 przedstawiamy przepisy na dania dietetyczne od Maczfit.

Pier艣 z kurczaka w sa艂atce, a do tego papryka

Na pocz膮tek klasyka zdrowego od偶ywiania, czyli sa艂atka i danie z kurczakiem jednocze艣nie. Mi臋so kurczaka jest chude, a jednocze艣nie zawiera potrzebne organizmowi bia艂ka, dlatego jest 艣wietnym wyborem do dietetycznych da艅 mi臋snych. Nasza propozycja to sa艂atka z kurczakiem w panierce z pestek dyni, z pomidorem, og贸rkiem, czerwon膮 cebul膮 i sosem ajwar. Ten ostatni, to po prostu ba艂ka艅ski sos z pieczonej papryki z dodatkiem bak艂a偶an贸w i czosnku oraz odrobiny ostrych papryczek. Przepisy z tamtych stron cz臋sto u偶ywaj膮 ajwaru. Mo偶na go przygotowa膰 samodzielnie 鈥 nie jest to trudne, wymaga tylko upieczenia warzyw, a potem gotowania ich przez oko艂o p贸艂torej godziny po uprzednim zmiksowaniu. Papryka to jednak nie wszystko 鈥 dodaje si臋 do tego r贸wnie偶 przecier pomidorowy. Przepis z 艂atwo艣ci膮 odszukacie w internecie, a je艣li nie macie ochoty, mo偶ecie dosta膰 gotowy ajwar w sklepie.

Pier艣 z kurczaka mo偶ecie pokroi膰 w paski albo w kostk臋 w zale偶no艣ci od w艂asnych preferencji. Panierujcie kurczaka w pestkach dyni i podsma偶cie delikatnie na ro艣linnym oleju 鈥 mo偶e by膰 to na przyk艂ad olej rzepakowy. Czerwona cebula mo偶e poprzedzi膰 pier艣 z kurczaka na patelni. Sk艂adniki pokr贸jcie w kostk臋, dodajcie do sa艂atki i wymieszajcie wszystko z ajwarem. Dzi臋ki temu nie musicie dawa膰 dodatkowego oleju do potrawy (chocia偶 odrobina oliwy nie zaszkodzi). Przyprawcie do smaku sol膮, pieprzem. Opr贸cz przygotowywania ajwaru (i ewentualnego pieczenia papryki), sam przepis to 15 minut pracy. Kurczak w razie potrzeby mo偶e by膰 zast膮piony przez indyka, poniewa偶 kurczak i indyk to chude i dietetyczne gatunki mi臋s.

Dietetyczny obiad z ryb膮 i (nie tylko) sokiem z cytryny

Zdrowe od偶ywianie to ograniczanie mi臋sa na korzy艣膰 ryb i ro艣lin str膮czkowych 鈥 p贸艂 kilograma mi臋s tygodniowo powinno nam wystarczy膰 w zupe艂no艣ci. Dlatego proponujemy dietetyczne dania obiadowe z ryb膮. W tym wypadku to zielone curry z dorszem, cukini膮, groszkiem, selerem naciowym, papryk膮, buraczkowym ry偶em, limonk膮 i kolendr膮, przypominaj膮ce przepisy indyjskie.

Potrzebna Wam b臋dzie do tego zielona pasta curry, dwie szklanki bulionu. Ry偶 buraczkowy otrzymacie, dodaj膮c odrobin臋 soku z burak贸w do ugotowanego ry偶u 鈥 dzi臋ki temu nabierze on smaku i koloru burak贸w. Najpierw podgrzewacie past臋 curry w g艂臋bokiej patelni typu wok, a je艣li nie macie takiej patelni to w garnku. Potem dodajcie pokrojonego w paski albo kostk臋 dorsza. Gotujecie to oko艂o 10 minut. Nast臋pnie dodajecie bulion i poszczeg贸lne warzywa pokrojone w kostk臋 鈥 kawa艂ki cukinii, groszek, seler i papryk臋. Cukinii i papryce s艂u偶y tak偶e pieczenie 鈥 je偶eli macie ochot臋, mo偶ecie wcze艣niej podpiec delikatnie p贸艂 cukinii i papryki, a dopiero potem je pokroi膰.

Wszystko gotujecie kilka minut, na koniec dodaj膮c kolendr臋 i sok z limonki (lub cytryny), ewentualnie s贸l, pieprz, czy ostr膮 papryk臋 do smaku. Przepisy na takie zdrowe posi艂ki s膮 bajecznie proste. Szybkie dania dietetyczne z curry to podstawa jad艂ospisu dla os贸b, kt贸rym bliska jest dieta indyjska. Warto zwr贸ci膰 uwag臋, 偶e dobr膮 praktyk膮 jest unikanie soli. Dania dietetyczne mog膮 zyska膰 niepowtarzalny smak i zapach, je艣li dodacie do nich mocne i aromatyczne przyprawy zio艂owe 鈥 b臋d膮 tak samo pyszne, a s贸l, kt贸rej jemy stanowczo za du偶o, przestanie Wam by膰 potrzebna.

Mo偶ecie to je艣膰 na obiad, ale mniejsze porcje dania sprawdz膮 si臋 na ka偶dy z posi艂k贸w 鈥 na 艣niadanie, drugie 艣niadanie, czy na kolacj臋. Tak naprawd臋 wszystkie przepisy, kt贸re tu podajemy, s膮 wszechstronne. Mo偶ecie r贸wnie偶 eksperymentowa膰 i zamienia膰 jedne sk艂adniki na inne 鈥 je艣li zast膮picie warzywa z naszego przepisu swoimi ulubionymi, nadal b臋d膮 to dietetyczne dania. Ry偶 mog膮 zast膮pi膰 ziemniaki, nie musi to by膰 tak偶e ry偶 buraczkowy, je艣li nie przepadacie za burakami. A je偶eli jedli艣cie ju偶 w tym tygodniu do艣膰 ryb na obiad, mo偶ecie r贸wnie dobrze przygotowa膰 to danie dietetyczne z u偶yciem kurczaka 鈥 b臋dzie r贸wnie zdrowe.

Spaghetti z klopsikami bez mi臋sa

Kolejna propozycja na obiad na diecie, to zdrowy i pyszny makaron spaghetti z bak艂a偶anowo-soczewicowymi klopsikami w sosie pomidorowym z natk膮 pietruszki i mozzarell膮. Klopsiki przygotowane z drobno pokrojonego bak艂a偶ana i soczewicy 艣wietnie zast臋puj膮 mi臋so w przypadku da艅 dietetycznych. Makaron spaghetti proponujemy oczywi艣cie w wersji pe艂noziarnistej dzi臋ki czemu, potrawa jest bardziej syc膮ca i zawiera wi臋cej potrzebnych sk艂adnik贸w mineralnych (zobacz inne nasze artyku艂y, je艣li interesuj膮 Ci臋 konkretne zasady tego, jak powinno wygl膮da膰 zdrowe od偶ywianie).

Bak艂a偶ana przed przygotowaniem klopsik贸w nale偶y upiec, natomiast soczewic臋 ugotowa膰. Zblendowane produkty wyr贸bcie na mas臋. Je艣li wymaga ona zag臋szczenia, mo偶ecie u偶y膰 bu艂ki tartej albo p艂atk贸w owsianych. Proste przepisy pozwalaj膮 czasem na odrobin臋 improwizacji. Nast臋pnie przygotujcie z nich pulpety (oczywi艣cie mile widziane Wasze ulubione przyprawy i pieprz), po czym w艂贸偶cie je jeszcze na kilkana艣cie minut do piekarnika. Dzi臋ki temu otrzymacie pyszne fit klopsiki. Nadaj膮 si臋 one nie tylko do spaghetti 鈥 mo偶na je je艣膰 z ry偶em, ziemniakami, sa艂atk膮 albo w towarzystwie samego sosu pomidorowego. Przygotowanie sosu jest podobne do zwyk艂ego spaghetti, wykorzystajcie przecier pomidorowy, dodajcie czosnek, pasuje te偶 do niego drobno posiekana i zeszklona cebula. Ca艂o艣膰 udekorujcie natk膮 pietruszki i podawajcie posypane tart膮 mozzarell膮. Je艣li chodzi o dania dietetyczne z makaronem, to spaghetti z takimi klopsikami to nasz zdecydowany faworyt.

Sa艂atka warzywno-rybna

Ka偶da dieta ma w swoim jad艂ospisie sa艂atki 鈥 to lekkie i dobre posi艂ki pozwalaj膮ce u偶y膰 du偶ych ilo艣ci r贸偶norodnych warzyw i owoc贸w, dzi臋ki czemu zapewniamy organizmowi wiele minera艂贸w, witamin i b艂onnika, dodatkowo mo偶emy zje艣膰 naprawd臋 do syta przy bardzo ma艂ej zawarto艣ci kalorycznej. Sa艂atki s膮 dobre na wszystko 鈥 na 艣niadanie, na obiad, na kolacj臋 i jako proste dania dietetyczne do pracy. Proponujemy Wam sa艂atk臋 z pieczonych ziemniak贸w, zielonego groszku cukrowego, pieczonego pstr膮ga, bia艂ej rzodkwi, kie艂k贸w i sosu szczypiorkowego.

Jak widzicie, po raz kolejny mamy tutaj ryb臋 鈥 pyszne 藕r贸d艂o niezb臋dnych nienasyconych kwas贸w t艂uszczowych, w skr贸cie NNKT 鈥 mi臋dzy innymi kwas贸w z grupy omega: omega-3 i omega-9. S膮 one bardzo wa偶ne dla pracy uk艂adu nerwowego i innych organ贸w, a t艂uste ryby to ich dobre 藕r贸d艂o. Dodatkowo ryby dostarczaj膮 dobrego bia艂ka 鈥 st膮d warto przynajmniej dwa razy w tygodniu mie膰 je w swoim jad艂ospisie.

Dania dietetyczne nie oznaczaj膮, 偶e sk艂adniki maj膮 w og贸le nie zawiera膰 t艂uszczu 鈥 w zr贸wnowa偶onej kuchni jest miejsce na wszystkie sk艂adniki, wa偶ne s膮 tylko proporcje 鈥 do sa艂atki nie p贸艂 szklanki oleju, a 艂y偶ka albo dwie. U偶ywajcie do przepis贸w olej贸w ro艣linnych, bo zawarte w nich nienasycone kwasy t艂uszczowe s膮 bardziej zdrowe ni偶 nasycone zwierz臋ce

Ziemniaki to w tym daniu g艂贸wny dostawca w臋glowodan贸w. Dzi臋ki nim b臋dziecie mieli niezb臋dn膮 energi臋. Zdrowy groszek, bia艂a rzodkiew i kie艂ki dostarcz膮 Wam witamin i minera艂贸w. Sos szczypiorkowy mo偶ecie przygotowa膰 z oliw膮 albo innym olejem ro艣linnym, nada si臋 na przyk艂ad olej rzepakowy. Oczywi艣cie, je艣li Wasze kubki smakowe podpowiadaj膮 cebul臋 jako dobry dodatek do takiej sa艂atki, nie wahajcie si臋 i urozmai膰cie dania. Przepisy dietetyczne powinny Wam smakowa膰 鈥 inaczej trudno by艂oby wytrwa膰 na diecie.

Dietetyczne dania na pocz膮tek dnia 鈥 podp艂omyk z dodatkami

Na 艣niadanie (ale r贸wnie dobrze kolacj臋) proponujemy przepis na podp艂omyki z dodatkami: twaro偶kiem z pesto, serem kozim, bazyli膮 i pomidorem. Podp艂omyki s膮 lekkie i pyszne, jest to 艣wietny zamiennik chleba. Przygotowanie ich jest banalnie proste 鈥 potrzebujecie m膮ki, wody i dodajecie s贸l do smaku. Ciasto wyrabiacie podobnie do ciasta pierogowego, nast臋pnie rozwa艂kowane placki pra偶ycie na patelni bez dodatku t艂uszczu. Ca艂o艣膰 przy wprawie zajmie Wam g贸ra p贸艂 godziny. Mo偶ecie do podp艂omyk贸w dodawa膰 swoje ulubione zio艂a, kt贸re widzieliby艣cie te偶 w chlebie 鈥 na przyk艂ad czarnuszk臋 czy kminek. Takie podp艂omyki by艂y przez naszych przodk贸w jadane na co dzie艅 鈥 dawniej chleb w swojej obecnej formie (a ju偶 w szczeg贸lno艣ci chleb z m膮ki bia艂ej) nie by艂 dost臋pny poza 艣wi臋tami. Nie dlatego, 偶e nie znane by艂y przepisy, po prostu produkty albo sam chleb by艂y bardzo drogie.

Taki podp艂omyk mo偶ecie traktowa膰 dok艂adnie tak samo jak chleb i zje艣膰 razem z nim mi臋so, sery czy warzywa. Nasz pomys艂 na kanapk臋 sk艂ada si臋 z ser贸w, pesto, bazylii i pomidor贸w. Po raz kolejny warzywa 鈥 bo zgodnie z zaleceniami Instytutu 呕ywno艣ci i 呕ywienia zdrowa dieta to porcja warzyw w ka偶dym posi艂ku. Pesto to zdrowe nienasycone kwasy t艂uszczowe, a twaro偶ek to dobre 藕r贸d艂o bia艂ka zwierz臋cego z mleka, a tak偶e wap艅. Codziennie powinni艣cie przyjmowa膰 wap艅 zawarty w dw贸ch szklankach mleka lub ich r贸wnowarto艣ci w innym nabiale. Starajcie si臋 jednak unika膰 偶贸艂tych ser贸w, poniewa偶 s膮 zdecydowanie bardziej t艂uste ni偶 twarogi 鈥 zdrowe dania to raczej te z serem bia艂ym, kefirem, jogurtem naturalnym.

Tak przedstawiaj膮 si臋 nasze przepisy i pomys艂y na dania dietetyczne 鈥 takie i wiele, wiele wi臋cej innych fit posi艂k贸w oferujemy w naszym cateringu dietetycznym Maczfit. Je偶eli nie masz ochoty samodzielnie wymy艣la膰 i przygotowywa膰 coraz to nowych da艅, zobacz nasze przepisy i sugeruj si臋 naszym menu, aby odnale藕膰 inspiracje. A mo偶e po prostu odchudzaj si臋 razem z nami: powierz swoj膮 diet臋 w nasze r臋ce i wybierz diet臋 pude艂kow膮? Wtedy na Twoim stole codziennie zagoszcz膮 inne przepisy dietetyczne. W ka偶dym z tych przypadk贸w trzymamy za Ciebie i powodzenie Twojej diety kciuki! I, co r贸wnie wa偶ne, 偶yczymy smacznego.

Wybierz diet臋 dla siebie!

Pyszny i zdrowy catering od Maczfit

Zam贸w diet臋 pude艂kow膮
 

Zobacz kolejny artyku艂

jak_dbac_o_zdrowie

Jak dba膰 o zdrowie? 10 najwa偶niejszych zasad

jak_przestac_jesc_slodycze

Jak przesta膰 je艣膰 s艂odycze?

dieta_na_zdrowe_jelita

Dieta na zdrowe jelita

roslinne_zrodla_bialka

Ro艣linne 藕r贸d艂a bia艂ka

jak_wybrac_catering_dietetyczny

Jak wybra膰 catering dietetyczny?

Polecane artyku艂y

jak_dbac_o_zdrowie

Artyku艂y

Od偶ywianie

Jak dba膰 o zdrowie? 10 najwa偶niejszych zasad

20 kwietnia 2022
jak_przestac_jesc_slodycze

Artyku艂y

Od偶ywianie

Jak przesta膰 je艣膰 s艂odycze?

19 kwietnia 2022
mobile app
Od teraz jest jeszcze lepiej.
Nie ma na co czeka膰.
Pobierz aplikacj臋.
mobile app