Artykuły

Zdrowa dieta może być smaczna! Sprawdź propozycje Maczfit

23 kwietnia 2020

W powszechnej opinii panuje przekonanie, że zdrowa dieta jest niesmaczna. W rzeczywistości zdrowa dieta powinna być jak najbardziej urozmaicona i opierać się na produktach z różnych grup. To czy nasze posiłki będą smaczne zależy od doboru produktów, przypraw oraz umiejętności kulinarnych. Chcesz zmienić swoje nawyki żywieniowe i zacząć stosować zdrową dietę, ale do gotowania masz dwie lewe ręce? W takiej sytuacji może lepiej skorzystać z usług cateringu dietetycznego Maczfit?

Co to jest zdrowa dieta?

Zdrowa dieta to tak naprawdę określenie potoczne. W zasadzie z definicji każda dieta powinna być zdrowa. Według słownika PWN „dieta to system odżywiania polegający na dostosowaniu ilości i rodzaju pokarmu do potrzeb organizmu”. Jaką dietę powinna stosować przeciętna, zdrowa osoba?

Za zdrową dietę powszechnie uznaje się sposób odżywiania zgodny z aktualnymi normami ustalonymi przez IŻŻ (Instytut Żywności i Żywienia) w Polsce. W Europie wiodącą instytucją zajmującą się opracowaniem norm jest EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności). Na świecie od wielu lat opinie na temat zaleceń dotyczących zapotrzebowania na energię i składniki odżywcze opracowuje WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) i FAO (Organizacja ds. Wyżywienia i Rolnictwa Narodów Zjednoczonych). Wymienione organizacje ustalają pewne limity spożycia poszczególnych składników odżywczych. IŻŻ oprócz ustalenia konkretnych norm, skonstruował również Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej,dzięki której łatwiej komponować posiłki, a także wprowadzić prawidłowe nawyki żywieniowe. Prosta, zdrowa dieta to dieta urozmaicona, zawierająca wszystkie produkty z piramidy żywieniowej i najbardziej zbliżona do opracowanych zaleceń.

Zdrowa dieta może być smaczna

Smaczna dieta to przede wszystkim zasługa kucharza. W gotowaniu ważne jest kreatywne łączenie ze sobą produktów i odpowiednie doprawienie. Istotne są również rodzaje zastosowanej obróbki termicznej, np. gotowanie w wodzie i na parze, duszenie, pieczenie i smażenie bez tłuszczu. W profesjonalnej kuchni do zdrowego gotowania używane są piece konwekcyjno-parowe. Wytwarzają one parę, dzięki której dania zachowują więcej wartości odżywczych, są bardziej soczyste i smaczniejsze. Techniki jakie można zastosować dzięki takiemu urządzeniu to gotowanie na parze, blanszowanie, gotowanie metodą sous-vide (produkty zamknięte w warunkach próżniowych) czy pieczenie w połączeniu z sondą. Właśnie w taki sposób przygotowywane są posiłki przez kucharzy Maczfit – dlatego nasze potrawy są pyszne, zachowując jednocześnie wartości odżywcze.

Smaczna zdrowa dieta – produkty

Wszelkiego rodzaju głodówki i posty polegają zazwyczaj na eliminacji wielu produktów, przez co bywają monotonne, są ubogie w składniki odżywcze a także często niskoenergetyczne i mimo szybkich efektów redukcyjnych mogą prowadzić do efektu jo-jo. Bardzo niekorzystne jest stosowanie diet jednoskładnikowych. Podczas stosowania takiej diety nie jest możliwe dostarczenie do organizmu wszystkich potrzebnych makroskładników, minerałów i witamin, co przy dłuższym stosowaniu może doprowadzić do dużych niedoborów. Prawidłowa dieta powinna charakteryzować się wysoką różnorodnością i jakością produktów.

Jak odpowiednio komponować jadłospis? Co jeść, żeby posiłki szybko się nie nudziły? Podstawę piramidy żywieniowej stanowią warzywa. W poniższej tabeli umieściliśmy pomysły na ciekawe wykorzystanie warzyw w jadłospisie.

Rodzaj posiłku Pomysły na potrawy
Obiad
  • sos do makaronu na bazie takich warzyw, jak pomidory, dynia, szpinak czy papryka,
  • pulpeciki drobiowe z marchewką, cukinią lub burakami,
  • wstążki z cukinii lub marchewki zamiast makaronu,
  • „kuskus” z rozdrobnionego surowego lub podpieczonego kalafiora,
  • spód do pizzy na bazie zblendowanego kalafiora lub brokułu,
  • gęste, kremowe zupy z takich warzyw, jak pomidory, cukinia, dynia, burak, seler.
Koktajl
  • połączenie słodkich i kwaskowatych owoców z takimi warzywami, jak: szpinak, jarmuż, natka pietruszki, burak, sałata, seler naciowy
Przekąska
  • warzywa pokrojone w słupki z hummusem lub inną pastą na bazie strączków,
  • pieczone warzywa jako alternatywa dla frytek (marchew, pietruszka, seler, słodkie ziemniaki.
Deser
  • ciasto marchewkowe,
  • brownie ze słodkiego ziemniaka lub buraka,
  • ciasto dyniowo-szpinakowe,
  • ciasto cytrynowe z cukinii, piernik pomidorowy,
  • krem czekoladowy na bazie fasoli lub ciecierzycy.

Dobra i zdrowa dieta odchudzająca w Maczfit

Dieta odchudzająca również powinna opierać się na tych samych aktualnie obowiązujących normach, a co za tym idzie charakteryzować się odpowiednim bilansem makroskładników, wysoką zawartością błonnika oraz ograniczeniem węglowodanów prostych. Dodatkowo przy diecie redukcyjnej wprowadzamy deficyt energetyczny, który będzie powodował utratę masy ciała. Większość diet dla osób dorosłych oferowanych w Maczfit można zastosować jako dietę odchudzającą – ich kaloryczność zaczyna się od 1000 kcal. Należy pamiętać, że długotrwałe stosowanie diety niskoenergetycznej (1000 – 1500 kcal) powinno zostać skonsultowane z naszym dietetykiem Maczfit. Wyjątkiem jest dieta dedykowana kobietom w ciąży (MAMI)

Dieta SLIM jest typową dietą odchudzającą i niskoenergetyczną. Nastawiona jest na redukcję masy ciała, dlatego dostępna jest tylko w trzech wariantach kalorycznych: 1000, 1300 i 1500 kcal. Daje poczucie lekkości.

Dieta FIT nie jest typową dietą odchudzającą. Stworzona dla osób aktywnych bądź regularnie trenujących. Jest odpowiednio zbilansowana i urozmaicona, pozwalająca na utrzymanie dobrej kondycji i zdrowia.

Specjalnie dla osób zmagających się z niedoczynnością tarczycy i chorobą Hashimoto stworzyliśmy dietę HYPO HASHIMOTO. W przypadku tych dolegliwości częstym problemem jest nadwaga i otyłość oraz insulinooporność, dlatego ważna jest redukcja masy ciała, ale jednocześnie dostarczenie wszystkich niezbędnych składników odżywczych do prawidłowej pracy hormonów. W diecie HYPO HASHIMOTO zwiększyliśmy podaż białka do 25% wartości energetycznej. Menu opiera się na posiłkach o niskim i średnim indeksie glikemicznym, ograniczone zostały słodkie posiłki. Wykluczyliśmy również produkty zawierające gluten i laktozę, soję oraz ograniczyliśmy warzywa krzyżowe m.in. brokuły, kalafior, rzepę, które mogą niekorzystnie wpływać na osoby z Hashimoto.

W ofercie Maczfit uwzględniliśmy również potrzeby osób stosujących diety eliminacyjne. Wśród naszych propozycji znajdziesz dietę wegańską, wegetariańską, bezglutenową, bezmleczną i bezmięsną (uwzględniającą spożycie ryb).

Szukasz zdrowej diety po 50? Idealna będzie dla Ciebie dieta DASH, która pomaga uregulować ciśnienie tętnicze krwi, a przez to wzmocnić układ krwionośny i zapobiegać chorobom układu sercowo-naczyniowego, które są częstym problemem po 50. Skierowana jest także do osób, które pragną ograniczyć ilość soli w diecie. Z diety wykluczyliśmy żywność o wysokiej zawartości sodu, a menu oparliśmy o produkty pełnoziarniste, warzywa i owoce, nasiona roślin strączkowych, chudy nabiał oraz drób i ryby.

Zobacz kolejny artykuł

cheat meal

Cheat meal – oszukany posiłek na diecie

podstawowa przemiana materii

PPM, czyli podstawowa przemiana materii

żelazo w diecie

Żelazo w diecie – jakie produkty wybierać?

najzdrowsze owoce

Najzdrowsze owoce, które powinny znaleźć się w Twojej diecie

nawodnienie organizmu

Jak dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu?

Polecane artykuły

cheat meal

Artykuły

Odżywianie

Cheat meal – oszukany posiłek na diecie

30 lipca 2021
podstawowa przemiana materii

Artykuły

Ciekawostki

PPM, czyli podstawowa przemiana materii

26 lipca 2021
mobile app
Od teraz jest jeszcze lepiej.
Nie ma na co czekać.
Pobierz aplikację.
mobile app