Artykuły

Jak nie przytyć w święta?

14 grudnia 2020

Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas pełen spotkań przy stole i pysznego, ale często również kalorycznego, jedzenia. Podczas przyrządzania potraw świątecznych i odwiedzania rodziny wielu z nas zastanawia się, co zrobić, aby w te dni nie zaprzepaścić efektów całorocznego dbania o linię. Z tego tekstu dowiesz się, jak nie przytyć w święta oraz poznasz kilka wskazówek, dzięki którym potrawy świąteczne będą smakować jeszcze lepiej!

Czy jest się czego bać?

Dwanaście potraw wigilijnych, w tym między innymi zupy, ryby, sałatki i pierogi, do tego kilka rodzajów ciasta, owoce i alkohol. Tak mniej więcej wygląda stół podczas świąt Bożego Narodzenia w wielu domach. Kultywowanie tradycji i nasza polska gościnność często nie idą w parze z ograniczeniem liczby posiłków i liczeniem kalorii. Dlatego wiele osób po świętach zauważa u siebie wzrost wagi. Dobra wiadomość jest taka, że dwa lub trzy świąteczne dni, podczas których pozwolisz sobie zjeść nieco więcej niż zazwyczaj, nie powinny zaburzyć Twojej formy. Dodatkowe kilogramy pod koniec roku spowodowane są najczęściej podjadaniem przed oraz po świętach. Zaskoczony? Pomyśl, ile razy zajadałeś przedświąteczny stres kupnymi słodyczami. Zastanów się, czy w zeszłym roku „świąteczna dieta” nie przeciągnęła się do sylwestra. Podczas świąt można na chwilę zapomnieć o kaloriach, treningach i restrykcyjnej diecie. Ważne, aby przy stole pilnować kilku zasad. Dzięki temu powrót do normalnego trybu po świętach będzie znacznie prostszy.

Jak nie przytyć w święta? Przede wszystkim umiar

Znasz ten stan, kiedy widzisz świąteczne potrawy i masz ochotę zjeść absolutnie wszystko? Prawdopodobnie nie jesteś w tym osamotniony. Tymczasem kluczem do dobrego samopoczucia i tym samym odpowiedzią na pytanie „jak nie przytyć podczas świąt?” jest umiar. Poniżej kilka porad na temat tego, jak jeść mniej w święta.

  • Nie musisz próbować każdej z potraw – jedz to, na co naprawdę masz ochotę. To bardzo prosta zasada, z którą wielu z nas ma problemy. Często ulegamy presji innych domowników oraz gości i jemy coś tylko dlatego, że nie wypada inaczej. To z kolei prowadzi do braku umiaru i kolejnych kcal w menu.
  • Naucz się odmawiać – dzięki temu z powodzeniem będziesz mógł realizować punkt pierwszy.
  • Nakładaj mniejsze porcje – świąteczny stół wręcz ugina się od smakołyków, więc lepiej jeść mniejsze porcje częściej niż od razu najeść się do syta.
  • Wybierz ulubioną potrawę – niektóre przysmaki je się tylko podczas świąt, a oczekiwanie na ten jeden jedyny dzień w roku tylko wzmaga na nie apetyt. Przyjmij zasadę, że przy świątecznym stole zjesz dokładkę tylko raz. Niech to będzie dodatkowa porcja Twojej ulubionej potrawy.
  • Nie spiesz się i nie jedz na zapas – jedzenie powoli sprawia, że szybciej czujemy się syci. To pozwala nam jeść mniej.
  • Zacznij od lżejszych i mniej kalorycznych potraw- na początek biesiady warto zjeść na przykład barszcz czerwony i upieczoną rybę. Dzięki temu zaspokoisz pierwszy głód i nie zjesz dużych porcji wysokotłuszczowych potraw.

 

Umiar w świąteczne dni to nie tylko mniej kcal i tłuszczu. To również właściwa praca żołądka, a co za tym idzie – dobra kondycja i lepsze samopoczucie. Jeśli mimo unikania dużych porcji i niektórych potraw ze stołu czujesz się źle, wypij miętę lub siemię lniane. W zminimalizowaniu skutków przejedzenia pomogą również woda i ruch.

Dieta na święta

To, jakie potrawy przyrządzisz i będziesz jeść podczas świąt, zależy tylko od Ciebie. Niektórzy nie przywiązują aż tak dużej wagi do tradycji i na wigilijnym stole serwują zdrowsze wersje popularnych potraw. W wielu domach obchodzi się dziś święta zgodnie z założeniami diety bezlaktozowej, bezglutenowej lub niskotłuszczowej. Poniżej kilka wskazówek, jak być w święta bardziej fit.

  • Unikaj pieczywa. Jeśli nie wyobrażasz sobie śledzia bez kawałka chleba, wybierz pieczywo z ciemnej mąki.
  • Ogranicz ziemniaki, ryż, kasze i makaron oraz inne produkty, które jesz na co dzień. W święta masz do wyboru wiele innych dodatków do dań.
  • Ryby i dania mięsne najlepiej przyrządzić na parze lub upiec w piekarniku. Jeśli wolisz smażenie, zrezygnuj z tradycyjnej panierki lub zrób jej zdrowszą wersję (na przykład z płatków owsianych).
  • W sałatkach możesz zastąpić majonez jogurtem naturalnym lub greckim.
  • Sięgaj po niskotłuszczowe produkty mleczne.
  • Unikaj kupnych słodyczy – zamiast tego zjedz makowca od babci lub domowe pierniczki upieczone na początku grudnia.
  • Ogranicz sól i cukier – unikaj wysoko przetworzonych gotowych dań ze sklepu.
  • Przyprawiaj cynamonem i imbirem – te przyprawy nie tylko pięknie pachną (i wielu kojarzą się właśnie ze świętami), ale również wspomagają pracę układu trawiennego. Cynamon zapobiega wzdęciom, a imbir zwiększa ukrwienie przewodu pokarmowego.
  • Ostatni posiłek w ciągu dnia powinien być lekkostrawny – dlatego wieczorem zamiast kolejnej porcji pierogów z kapustą i grzybami, lepiej sięgnąć po barszcz czerwony.

Alkohol i inne napoje

Jeśli zastanawiasz się, jak nie przytyć w święta, powinieneś pamiętać nie tylko o tym, co jesz, ale również wziąć pod uwagę to, co pijesz. Poniżej znajdziesz porady na temat właściwego nawadniania w trakcie posiłków.

  • Pij dużo wody – napoje gazowane i soki owocowe zawierają duże ilości cukru, dlatego w czasie jedzenia najlepiej sięgać po wodę. Dobrymi zamiennikami są również herbaty ziołowe oraz tradycyjny świąteczny kompot z suszu (który dodatkowo wspomaga trawienie).
  • Kontroluj ilość wypitych płynów – nawet jeśli wydaje Ci się, że na co dzień odpowiednio się nawadniasz, w święta szczególnie warto zwrócić uwagę na ilość wypitej wody. Jeśli nie wiesz, jak obliczyć swoje dziennie zapotrzebowanie na wodę, skorzystaj z internetowego kalkulatora wody od Maczfit. Narzędzie wyliczy Twoje dzienne zapotrzebowanie na płyny na podstawie masy ciała.
  • Pij wodę z cytryną – jedna szklanka ciepłej wody z cytryną na początek dnia i chwilę przed pójściem spać wspomoże pracę układu pokarmowego – zapewni lepsze trawienie i ograniczy wzdęcia.
  • Wspomagaj trawienie naparami – jedzenie w święta nie należy do lekkostrawnych. Jeśli zjesz za dużo pierogów z kapustą i grzybami, możesz zrobić sobie napar z mięty lub siemienia lnianego. Przygotowanie takiego napoju nie zajmie Ci dużo czasu. Jedną łyżkę siemienia lnianego zalej szklanką letniej wody i gotuj pod przykryciem przez piętnaście minut. Po tym czasie napar należy ostudzić, przecedzić i pić po pół szklanki (najlepiej dwa razy w ciągu dnia). Napar z siemienia lnianego warto wprowadzić do diety także poza okresem świątecznym. Siemię usuwa toksyny z jelit i wspomaga pracę całego układu pokarmowego.
  • Jeśli pijesz alkohol, wybieraj wino. Wysokoprocentowy alkohol to nie tylko źródło wielu kalorii, ale również dodatkowa zachęta do dalszego jedzenia. Im więcej trunków, tym większa ochota, aby zjeść kolejną porcję świątecznego jedzenia. Dlatego, jeśli nie chcesz przytyć w święta, sięgaj po wino. Jedna lampka wina ma około 80 kalorii.

Ruch w świąteczne dni

Siedzenie przy stole uginającym się pod ciężarem świątecznych potraw na dłuższą metę może być męczące. Szczególnie wtedy, gdy na co dzień jesteś osobą aktywną i trening to dla Ciebie świętość. Warto czasami wstać od stołu, choćby po to, by za chwilę do niego wrócić i nadal smakować pysznego jedzenia. Może nasze porady przekonają do tego również resztę domowników?

  • Świąteczny spacer – na pasterkę, z wizytą do rodziny lub z psem do parku. Świąteczny spacer to okazja na dotlenienie się oraz rozruszanie swojego ciała.
  • Szybki trening – kto powiedział, że w święta trzeba sobie zrobić przerwę od ćwiczeń? Jeśli masz na to ochotę, wybierz jeden dzień i zrób porządny trening. Wprawi Cię to w doskonały nastrój przed spotkaniem z rodziną. Poza tym bez wyrzutów sumienia będziesz mógł jeść nieco więcej niż zazwyczaj.
  • Rodzinne aktywności – lepienie bałwana, zjeżdżanie na sankach lub taniec na playstation – ruch w święta przyda się nie tylko dorosłym, ale również dzieciom. Warto skorzystać z wolnego czasu i aktywnie spędzić te świąteczne dni.

Święta, święta, a co po świętach?

Powrót do poświątecznej rzeczywistości może być trudny, szczególnie wtedy, gdy zauważysz u siebie kilka dodatkowych kilogramów. Co zrobić w takiej sytuacji?

  • Nie panikuj i nie miej wyrzutów sumienia, że dwa dni wcześniej zjadłeś dodatkową porcję sernika. Wróć do normalnego trybu życia (dieta, aktywność fizyczna), a waga wkrótce się ustabilizuje.
  • Zrób kilkudniowy detoks, który oczyści organizm z toksyn i pozwoli przywrócić normalną pracę żołądka. Możesz skorzystać z oferty detoksu sokowego Detox Me od Maczfit.
  • Pamiętaj o odpowiednim nawadnianiu – butelkę z wodą powinieneś mieć zawsze pod ręką.
  • Skorzystaj z konsultacji dietetycznej, na przykład ze specjalistą Maczfit. Nasi wykwalifikowani dietetycy podpowiedzą, co jeść, aby wyglądać i czuć się dobrze na co dzień.
  • Zaplanuj noworoczną aktywność fizyczną – nie musisz od razu umawiać się na treningi z trenerem personalnym. Zainstaluj aplikację w telefonie i ustal minimalny czas aktywności fizycznej (na przykład trzy godziny tygodniowo). Możesz biegać, rozpocząć kurs tańca, praktykować jogę lub po prostu spacerować. Każdy ruch to zdrowie!

 

W postanowieniach noworocznych warto również uwzględnić zmiany w diecie – nowy rok to świetna okazja, aby opracować odpowiednio zbilansowany plan posiłków i rozpocząć przygodę z cateringiem dietetycznym. Jeśli czujesz, że najwyższa pora zrzucić kilka zbędnych kilogramów i tym samym zadbać o zdrowie, najlepsza dla Ciebie będzie dieta odchudzająca. W Maczfit znajdziesz różne warianty diety pudełkowej, więc z łatwością dopasujesz coś do swoich potrzeb i oczekiwań. Typowa dieta odchudzająca występuje u nas pod nazwą SLIM. Możesz ją zamówić na kilka dni lub od razu na cały miesiąc. SLIM to niejedyny pakiet, który pozwoli zadbać o zdrowie i utrzymać dobrą formę. Każda dieta Maczfit dostępna jest w kilku wariantach kalorycznych. Nasze posiłki idealnie pokrywają dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, dostarczając wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Dania Maczfit są nie tylko zdrowe, ale również pyszne. Różnorodne menu jak z najlepszej restauracji to świetna odmiana po wszystkich świątecznych daniach i przekąskach.

Wybierz dietę dla siebie!

Pyszny i zdrowy catering od Maczfit

Zamów dietę pudełkową

Zobacz kolejny artykuł

fit jedzenie

Fit jedzenie – przepisy prosto z kuchni Maczfit

dieta na płaski brzuch

Czy idealna „dieta na płaski brzuch” istnieje?

dieta 1800 kcal

Dieta 1800 kcal – zasady i przykładowy jadłospis

zdrowe odżywianie

Zdrowe odżywianie – poznaj podstawowe zasady

dieta 2000 kcal

Dieta 2000 kcal – zasady i przykładowy jadłospis

Polecane artykuły

fit jedzenie

Artykuły

Odżywianie

Fit jedzenie – przepisy prosto z kuchni Maczfit

1 lutego 2021
dieta na płaski brzuch

Artykuły

Odżywianie

Czy idealna „dieta na płaski brzuch” istnieje?

29 stycznia 2021
mobile app
Od teraz jest jeszcze lepiej.
Nie ma na co czekać.
Pobierz aplikację.
mobile app