Jesienią i zimą rozgrzewaj się przyprawami

Coraz chłodniejsze dni, porywisty wiatr, deszcze a niedługo śnieg i mróz – aura jesienno-zimowa nie rozpieszcza. W tym okresie oprócz zmiany garderoby na cieplejszą, spożywania pożywniejszych potraw i gorących napojów warto do przygotowywania dań zastosować odpowiednie zioła i przyprawy. W naturalny sposób pomogą one utrzymać prawidłową temperaturę ciała, dobre samopoczucie,  a także będą pomocne w zredukowaniu zbędnych kilogramów. Jakie przyprawy powinny znaleźć się w naszym jadłospisie jesienią i zimą?

Imbir

Charakteryzuje się silnym aromatycznym zapachem, palącym i korzennym smakiem. Wykorzystywany jest w ziołolecznictwie i medycynie konwencjonalnej. Imbir jako przyprawa pobudza krążenie krwi, rozgrzewa i poprawia trawienie. Dodatkowo posiada właściwości przeciwzapalne, przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne, które pomogą Ci uporać się z przeziębieniem. Imbir znany jest z łagodzenia nudności i mdłości podczas ciąży. U osób z podwyższonym cholesterolem pomoże w uregulowaniu i obniżeniu jego poziomu.

Świeży imbir doskonale sprawdzi się w marynatach, chutney czy paście curry, a także zimowej herbacie i grzanym winie.  Imbir w postaci suszonej dodawaj do ciast, ciastek, budyniów, dżemów i konfitur.

Cynamon

Cynamon pozyskiwany jest z kory cynamonowca. Charakteryzuje się przyjemnym słodkim zapachem i specyficznym korzennym smakiem. Tanina, która wchodzi w skład cynamonu działa tonizująco na nasze błony śluzowe i dzięki temu naturalnie podwyższa temperaturę ciała. Cynamon jest znany z właściwości przeciwzapalnych, przeciwutleniających i przeciwgrzybiczych. Wyniki badań potwierdzają, że pomaga w obniżeniu poziomu cukru oraz cholesterolu we krwi.

Chcesz być bardziej odporny na przeziębienia? Dodawaj cynamon do kawy i herbaty, ciast, deserów i przetworów owocowych. Wykorzystaj sezonowość – ta przyprawa idealnie komponuje się z gruszkami i jabłkami, których jesienią mamy pod dostatek!

Kurkuma

Kurkuma oprócz właściwości barwiących jest zaliczana do jednych z najlepszych ocieplających przypraw, a to ze względu na obecność w niej higroskopijnej taniny pochłaniającej nadmiar wody w organizmie. W kurkumie występuje również inna substancja aktywna – kurkumina o właściwościach antyoksydacyjnych, przeciwzapalnych, przeciwwirusowych, antybakteryjnych, przeciwgrzybiczych i przeciwnowotworowych.

Jeśli lubisz wykorzystywać w kuchni curry – kurkuma również przypadnie Ci do gustu. Sprawdzi się jako dodatek do napojów, ryżu, kasz, makaronu i warzyw.

Kardamon

Kardamon to aromatyczne, pikantne, lekko słodkie, zielone ziarenka o właściwościach rozgrzewających, wpływających na tempo metabolizmu i spalanie tkanki tłuszczowej. Stymuluje nasz układ trawienny i łagodzi dolegliwości jelitowe, takie jak wzdęcia. Przeziębiłeś się i męczy Cię kaszel? Kardamon znany jest z właściwości wykrztuśnych.

Sprawdzi się jako dodatek do dań słodkich – ciastek, ciast, lodów, deserów, kawy, herbaty. Będzie się świetnie komponował także z mięsem (również rybami). Co ciekawe, w krajach gdzie jest łatwo dostępny, kardamon żuje się jak orzechy!

Chili

Ta przyprawa wykazuje zarówno właściwości ocieplające jak i ochładzające. Podczas jedzenia chilli odczuwalne jest ciepło, które przyjemnie rozgrzeje Cię zimą a latem spowoduje zwiększenie wydzielania potu, co ochłodzi Twój organizm. Badania wskazują, że chili posiada właściwości chroniące przed infekcjami i zdolność do usuwania wolnych rodników. Spożywanie potraw zawierających tę przyprawę może hamować apetyt na słodycze i tłuste potrawy – na które częściej mamy ochotę podczas pochmurnych, chłodnych dni.

Wykorzystuj chilli w każdej porze roku do potraw curry, sosów, marynat, chutney i past. Ta przyprawa to także świetny dodatek do ciemnej czekolady.

Gorczyca

Doskonale znany składnik musztard o aromatycznym smaku i zapachu. Poprawia trawienie – poprzez wydzielanie soku żołądkowego, łagodzi wzdęcia, zaparcia.

Występuje w trzech odmianach, które charakteryzują się różnym stopniem ostrości: gorczyca biała, gorczyca czarna i sarepska. Jeśli chcesz efektywnie spalać kilokalorie, wprowadź gorczycę do swojego jadłospisu – badania wykazują, że pozwala na zwiększenie metabolizmu i szybsze spalanie kalorii.

Gorczycę dodawaj do mięsa i owoców morza, marynat, kapusty, curry i past; możesz także wykorzystać ją już w postaci gotowej musztardy wysokiej jakości.

 

Zadbaj aby w Twojej kuchni nie zabrakło wymienionych przypraw. Pomogą Ci zachować zdrowie, uporać się z przeziębieniem i być może spowodują, że okres jesienno-zimowy okaże się dobrym czasem na odchudzanie.

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Brak komentarzy - bądź pierwszy! :)